НЕСПРАВЕДЛИВІСТЬ (ẒULM) ЯК ПРИЧИНА РЕВОЛЮЦІЇ В ДИСКУРСІ ЄГИПЕТСЬКОЇ АРАБСЬКОЇ ВЕСНИ: КОГНІТИВНО-СЕМАНТИЧНИЙ АНАЛІЗ КОНЦЕПТА

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  О. В. Богомолов

Анотація

У статті розглядається концепт, який тривалий час домінував у єгипетському й арабському політичних дискурсах і належить до числа арабських культурних констант. Його роль у дискурсі революції 25 січня в Єгипті, як видається, є доволі унікальною. Коли йдеться про пояснення причин революції 25 січня, то ẒULM (кривдження, несправедливість, пригнічення) з боку Старого режиму, як правило, згадується найчастіше. Розвинена фреймово-семантична структура в поєднанні з чітким набором оціночних значень, пов’язаних з окремими семантичними ролями – Агенc (Ẓālim), Паціенс (Maẓlūm), самий акт кривдження/пригнічення (Ẓulm), що контрастує з більш абстрактними, отже, дещо невизначеними поняттями з тієї ж семантичної сфери, такими як ‘ADĀLA (СПРАВЕДЛИВІСТЬ), надає концепту ẒULM унікальної спроможності чіткого структурування різних типів соціального досвіду шляхом тлумачення і репрезентації реальності з погляду різних соціальних акторів. Завдяки широкому діапазону референції й високій салієнтності ẒULM перетворився на невід’ємний елемент панівних ідеологій та буденних уявлень у сфері політики та суспільного життя, проектуючи на них чорно-біле бачення соціальної реальності, тим самим ще більше поглиблюючи розрив між негативно оцінюваними кривдниками при владі з одного боку та позитивно оцінюваними жертвами ẒULM-у з іншого. Таким чином, ẒULM робить суттєвий внесок у поляризацію арабської суспільної дискусії.

Як цитувати

Богомолов, О. В. (2016). НЕСПРАВЕДЛИВІСТЬ (ẒULM) ЯК ПРИЧИНА РЕВОЛЮЦІЇ В ДИСКУРСІ ЄГИПЕТСЬКОЇ АРАБСЬКОЇ ВЕСНИ: КОГНІТИВНО-СЕМАНТИЧНИЙ АНАЛІЗ КОНЦЕПТА. Сходознавство, (73-74), 63-103. https://doi.org/10.15407/skhodoznavstvo2016.73-74.063
Переглядів статті: 43 | Завантажень PDF: 20

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

єгипетська арабська весна, дискурс, когнітивно-семантичний аналіз, концепт, Несправедливість (Ẓulm), причина революції

Посилання

Bogomolov A. (2014), “Constructing Political Other in the Discourse of the Egyptian Arab Spring”, Scripta Neophilologica Posnaniensia, Vol. XIV, pp. 7–31. https://doi.org/10.14746/snp.2014.14.01

Bogomolov A. (2015), “An Eye for an Eye and the Struggle for Power in the Discourse of the Egyptian Arab Spring”, Scripta Neophilologica Posnaniensia, Vol. XV, pp. 13–33. https://doi.org/10.14746/snp.2015.15.02

Wehr H. (1976), A dictionary of modern written Arabic; Ed. by J. Milton Cowan. 3rd ed., Spoken Language Services, Inc., Ithaca and New York.

Fillmore C. J. (1985), “Frames and the semantics of understanding”. Quaderni di Semantica, No. VI. 2, pp. 222–54.

Carbaugh D. (2016), “Cultural Discourse Analysis: Pragmatics of Social Interaction”, in A. Capone, and J. L. Mey (eds), Interdisciplinary Studies in Pragmatics, Culture and Society, Springer Cham, Heidelberg, New York, Dordrecht, and London. https://doi.org/10.1007/978-3-319-12616-6_22

Arutiunova N. D. (1988), Tipy iazykovykh znachenii. Otsenka. Sobytie. Fakt, Nauka, Moscow. (In Russian).

Bogomolov A. (2002), “Firm in the Face of the Enemy: Semantic Analysis of the Concept of Ṣumūd in Modern Arabic”, Folia Orientalia, Vol. 38.

Lakoff G. and Johnson M. (2003), Metaphors we live by, The University of Chicago Press, Chicago. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226470993.001.0001

Waugh L. R. et al. (2016), “Critical Discourse Analysis: Definition, Approaches, Relation to Pragmatics, Critique, and Trends”, in Capone A. and Mey J. L. (eds), Interdisciplinary Studies in Pragmatics, Culture and Society, Springer, Cham, Heidelberg, New York, Dordrecht, and London. https://doi.org/10.1007/978-3-319-12616-6_4

Sayed Khatab. The Power of Sovereignty. The political and ideological philosophy of Sayyid Qutb. Routledge. London, NY, 2006. https://doi.org/10.4324/9780203086940

Edward William Lane. An Arabic-English Lexicon. Beirut, Lebanon: Librairie du Liban. 1980/1997.

Junge Chr. (2015), “On Affect and Emotion as Dissent: The Kifāya Rhetoric in Pre-Revolutionary Egyptian Literature: in Fr. Pannewick, G. Khalil, and Y. Albers (eds), Commitment and Beyond. Reflections on/of the Political in Arabic Literature since the 1940s, Reichert Verlag, Wiesbaden, pp. 253–72.

REFERENCES

Bogomolov A. (2014), “Constructing Political Other in the Discourse of the Egyptian Arab Spring”, Scripta Neophilologica Posnaniensia, Vol. XIV, pp. 7–31. https://doi.org/10.14746/snp.2014.14.01

Bogomolov A. (2015), “An Eye for an Eye and the Struggle for Power in the Discourse of the Egyptian Arab Spring”, Scripta Neophilologica Posnaniensia, Vol. XV, pp. 13–33. https://doi.org/10.14746/snp.2015.15.02

Wehr H. (1976), A dictionary of modern written Arabic; Ed. by J. Milton Cowan. 3rd ed., Spoken Language Services, Inc., Ithaca and New York.

Fillmore C. J. (1985), “Frames and the semantics of understanding”. Quaderni di Semantica, No. VI. 2, pp. 222–54.

Carbaugh D. (2016), “Cultural Discourse Analysis: Pragmatics of Social Interaction”, in A. Capone, and J. L. Mey (eds), Interdisciplinary Studies in Pragmatics, Culture and Society, Springer Cham, Heidelberg, New York, Dordrecht, and London. https://doi.org/10.1007/978-3-319-12616-6_22

Arutiunova N. D. (1988), Tipy iazykovykh znachenii. Otsenka. Sobytie. Fakt, Nauka, Moscow. (In Russian).

Bogomolov A. (2002), “Firm in the Face of the Enemy: Semantic Analysis of the Concept of Ṣumūd in Modern Arabic”, Folia Orientalia, Vol. 38.

Lakoff G. and Johnson M. (2003), Metaphors we live by, The University of Chicago Press, Chicago. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226470993.001.0001

Waugh L. R. et al. (2016), “Critical Discourse Analysis: Definition, Approaches, Relation to Pragmatics, Critique, and Trends”, in Capone A. and Mey J. L. (eds), Interdisciplinary Studies in Pragmatics, Culture and Society, Springer, Cham, Heidelberg, New York, Dordrecht, and London. https://doi.org/10.1007/978-3-319-12616-6_4

Sayed Khatab. The Power of Sovereignty. The political and ideological philosophy of Sayyid Qutb. Routledge. London, NY, 2006. https://doi.org/10.4324/9780203086940

Edward William Lane. An Arabic-English Lexicon. Beirut, Lebanon: Librairie du Liban. 1980/1997.

Junge Chr. (2015), “On Affect and Emotion as Dissent: The Kifāya Rhetoric in Pre-Revolutionary Egyptian Literature: in Fr. Pannewick, G. Khalil, and Y. Albers (eds), Commitment and Beyond. Reflections on/of the Political in Arabic Literature since the 1940s, Reichert Verlag, Wiesbaden, pp. 253–72.