ДАВНЬОГРЕЦЬКА ФІЛОСОФІЯ І ПОЯВА СЕПТУАГІНТИ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  В. В. Приймаченко

Анотація

У статті досліджується вплив давньогрецької культури і філософії на іудейську громаду Александрії єгипетської у ІІІ–І ст. до н. е. Автор висвітлює стан дослідження цього питання і те, як змінилося ставлення перекладачів Септуагінти до тексту Танаху. Також у статті показані конкретні приклади внесених перекладачами змін до первісного тексту, з метою роз’яснення складних і суперечливих пасажів у Торі. Виявлено причини появи деяких “помилкових” перекладів у Торі, які не могли бути викликані зіпсованістю тексту Vorlage, а внесені у текст задля включення у переклад свого тлумачення біблійного тексту у рамках античної філософії Платона і його вчення про ідеї. У деяких випадках простежується навіть полеміка з ним у питанні ставлення до терміна ὄν суще і його переосмислення іудейськими філософами, які змінили одну літеру і цим змінили значення цього слова ὤν Сущий.

Як цитувати

Приймаченко, В. В. (2015). ДАВНЬОГРЕЦЬКА ФІЛОСОФІЯ І ПОЯВА СЕПТУАГІНТИ. Сходознавство, (69), 86-106. https://doi.org/10.15407/skhodoznavstvo2015.69.086
Переглядів статті: 51 | Завантажень PDF: 26

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

іудейська громада, Александрія єгипетська, Давньогрецька філософія, Платон, Септуагінти

Посилання

Аверинцев С. С. Каббала // София–Логос. Словарь. Киев, 2006.

Аристотель. Метафизика / Пер. Кубицкого А. В. Москва, 1993.

Аристотель. Метеорологика / Сочинения в 4-х томах. Т. 3. Москва, 1981.

Бикерман Э. Дж. Евреи в эпоху эллинизма. Москва, 2000.

Вайнгрин Дж. Введение в текстологию Ветхого Завета. Москва, 2002.

Вевюрко И. С. Септуагинта: древнегреческий текст Ветхого Завета в истории религиозной мысли. Москва, 2013.

Велльгаузен Ю. Введение в историю Израиля. Санкт-Петербург, 1909.

де Ветте В. М. Л. Очерки к введению в Ветхий Завет // Происхождение Библии. Москва, 1964.

Граф К. Г. Исторические книги Ветхого Завета // Происхождение Библии. Москва, 1964.

Волков И. М. Арамейские документы иудейской колонии на Элефантине V века до н. э. Москва, 1915.

Каринский М. И. Египетские иудеи. Ч. 1 // Христианское чтение, 1870, № 7.

Каринский М. И. Египетские иудеи. Ч. 2 // Христианское чтение, 1870, № 9.

Книги Маккавеев (Четыре Книги Маккавеев) / Перевод с древнегреческого, введение и комментарии Н. В. Брагинской. Москва, 2014.

Лосев А. Ф. Эстетика Возрождения. Исторический смысл эстетики Возрождения. Москва, 1998.

Лосев А. Ф. История античной эстетики. Софисты. Сократ. Платон. Т. 2. Москва, 2000.

Лосев А. Ф. История античной эстетики. Аристотель и поздняя классика. Т. 4. Москва, 2000.

Малые римские историки. Веллей Патеркул. Римская история. Анней Флор. Две книги Римских войн. Луций Ампелий. Москва, 1995.

Климент Александрийский. Строматы. Санкт-Петербург, 2003.

Ковалёв С. И. История Рима. Ленинград, 1948.

Коплстон Ф. История философии. Древняя Греция и Древний Рим. Т. II. Москва, 2003.

Машкин Н. А. История древнего Рима. Москва, 1956.

Новицкий О. М. Религия и философия александрийского периода. Ч. 4. Киев, 1861.

Плутарх. Изида и Осирис. Москва, 1996.

Саврей В. Я. Александрийская школа. Москва, 2011.

Талмуд. Мишна и Тосефта / Пер. Переферковича Н. А. Санкт-Петербург, 1903.

Тит Ливий. История Рима от основания Города / Комм. Боданской Н. В. Т. I. Москва, 1989.

Тов Э. Текстология Ветхого Завета. Москва, 2001.

Трубецкой С. Н. История древней философии / Собрание сочинений князя Сергея Николаевича Трубецкого в 6 томах. Т. 5. Москва, 1912.

Тюменев А. И. Евреи в древности и в Средние века. Москва, 2003.

Филон Александрийский. О сотворении мира // Филон Александрийский. Толкования Ветхого Завета. Москва, 2000.

Фрагменты ранних греческих философов. Часть І. Москва, 1989.

Фридрих И. История письма. Москва, 1979.

Хайдеггер М. Парменид. Санкт-Петербург, 2009.

Чериковер В. Эллинистическая цивилизация и евреи. Санкт-Петербург, 2010.

Шестов Л. И. Лекции по истории греческой философии. Москва – Париж, 2001.

Юнгеров П. А. Общее историко-критическое введение в Ветхий Завет. Казань, 1902.

Barclay J. M. G. Jews in the Mediterranean Diaspora. Edinburgh, 1996.

Ferguson J. Clement of Alexandria. New York, 1974.

Frankel Z. Historisch-kritische Studien zu der Septuaginta. Vorstudien zu der Septuaginta. Leipzig, 1841.

Fraser P. M. Ptolemaic Alexandria. Oxford, 1972.

Freudenthal J. Are There Traces of Greek Philosophy in the Septuagint? // The Jewish Quarterly Review, Vol. 2, No. 3 Apr., 1890. https://doi.org/10.2307/1450152

The Jerusalem Talmud. Translated R. Jacob Neusner. 2008.

Kaplan Z., Safrai S. Isaak (tanna) // Encyclopaedia Judaica. Vol. 10. Jerusalem, 2007.

Lewy H. Aristotle and the Jewish Sage According to Clearchus of Soli // The Harvard Theological Review, Vol. 31, No. 3 Jul., 1938. https://doi.org/10.1017/S001781600002232X

Margolis Max L. The Elephantine Documents // The Jewish Quarterly Review, New Ser., Vol. 2, No. 3. (Jan., 1912). https://doi.org/10.2307/1451065

Philonis Alexandrini. Ediderunt Leopoldus Cohn et Paulus Wendland. Vol. I, Berolini, 1896.

Septuaginta. Vetus Testamentum Graecum / Ed. by J. W. Wevers Göttingensis, 1974.

Tcherikover V. Hellenistic civilization and Jews. Philadelphia, 1961.

Owen H. An Inquiry into the Present State of the Septuagint Version of the Old Testament. London, 1769.

Wasserstein A., Wasserstein D. J. The Legend of the Septuagint: From Classical Antiquity to Today. Cambridge, 2006. https://doi.org/10.1017/CBO9780511499142

Winnicki J. K. Late Egypt and her Neighbours. Foreign Population in Egypt in the First Millennium BC. Warsaw, 2009.

Winston D. Philo and Rabbinic Literature // The Cambridge Companion to Philo. Cambridge, 2009. https://doi.org/10.1017/CCOL9780521860901.010

REFERENCES

Averintsev S. S. (2006), “Kabbala”, in Sofiya–Logos, Slovar’, Kiyev. (In Russian).

Aristotel’ (1993), Metafizika, Transl. by A. V. Kubitsky, Moscow. (In Russian).

Aristotel’ (1981), Meteorologika, Sochineniya v 4-kh tomakh, Vol. 3, Moscow. (In Russian).

Bikerman E. Dzh. (2000), Evrei v epokhu ellinizma, Moscow. (In Russian).

Vayngrin Dzh. (2002), Vvedeniye v tekstologiyu Vetkhogo Zaveta, Moscow. (In Russian).

Vevyurko I. S. (2013), Septuaginta: drevnegrecheskiy tekst Vetkhogo Zaveta v istorii religioznoy mysli, Moscow. (In Russian).

Vell’gauzen Yu. (1909), Vvedeniye v istoriyu Izrailya, Saint Petersburg. (In Russian).

de Vette V. M. L. (1964), “Ocherki k vvedeniyu v Vetkhiy Zavet”, in Proiskhozhdeniye Biblii, Moscow. (In Russian).

Graf K. G. (1964), “Istoricheskiye knigi Vetkhogo Zaveta”, in Proiskhozhdeniye Biblii, Moscow. (In Russian).

Volkov I. M. (1915), Arameyskiye dokumenty iudeyskoy kolonii na Elefantine V veka do n. e., Moscow. (In Russian).

Karinskiy M. I. (1870), “Egipetskiye iudei. Pt. 1”, in Khristianskoye chteniye, No. 7. (In Russian).

Karinskiy M. I. (1870), “Egipetskiye iudei. Pt. 2”, in Khristianskoye chteniye, No. 9. (In Russian).

Knigi Makkaveyev (Chetyre Knigi Makkaveyev) (2014), Transl. and comments by N. V. Braginskiy, Moscow. (In Russian).

Losev A. F. (1998), Estetika Vozrozhdeniya. Istoricheskiy smysl estetiki Vozrozhdeniya, Moscow. (In Russian).

Losev A. F. (2000), Istoriya antichnoy estetiki. Sofisty. Sokrat. Platon, Vol. 2, Moscow. (In Russian).

Losev A. F. (2000), Istoriya antichnoy estetiki. Aristotel’ i pozdnyaya klassika, Vol. 4, Moscow. (In Russian).

Malyye rimskiye istoriki. Velley Paterkul. Rimskaya istoriya. Anney Flor. Dve knigi Rimskikh voyn. Lutsiy Ampeliy (1995), Moscow. (In Russian).

Kliment Aleksandriyskiy (2003), Stromaty, Saint Petersburg. (In Russian).

Kovalëv S. I. (1948), Istoriya Rima, Leningrad. (In Russian).

Koplston F. (2003), Istoriya filosofii. Drevnyaya Gretsiya i Drevniy Rim, Vol. II, Moscow. (In Russian).

Mashkin N. A. (1956), Istoriya Drevnego Rima, Moscow. (In Russian).

Novitskiy O. M. (1861), Religiya i filosofiya aleksandriyskogo perioda, Pt. 4, Kiev. (In Russian).

Plutarkh (1996), Izida i Osiris, Moscow. (In Russian).

Savrey V. Ya. (2011), Aleksandriyskaya shkola, Moscow. (In Russian).

Talmud. Mishna i Tosefta (1903), Transl. by N. A. Pereferkovich, Saint Petersburg. (In Russian).

Tit Liviy (1989), Istoriya Rima ot osnovaniya Goroda, Сomments by N. V. Bodanskoy, Vol. I, Moscow. (In Russian).

Tov E. (2001), Tekstologiya Vetkhogo Zaveta, Moscow. (In Russian).

Trubetskoy S. N. (1912), Istoriya drevney filosofii, Sobraniye sochineniy knyazya Sergeya Nikolayevicha Trubetskogo v 6 tomakh, Vol. 5, Moscow. (In Russian).

Tyumenev A. I. (2003), Evrei v drevnosti i v Sredniye veka, Moscow. (In Russian).

Filon Aleksandriyskiy (2000), “O sotvorenii mira”, in Filon Aleksandriyskiy. Tolkovaniya Vetkhogo Zaveta, Moscow. (In Russian).

Fragmenty rannikh grecheskikh filosofov (1989), Pt. І, Moscow. (In Russian).

Fridrikh I. (1979), Istoriya pis’ma, Moscow. (In Russian).

Khaydegger M. (2009), Parmenid, Saint Petersburg. (In Russian).

Cherikover V. (2010), Ellinisticheskaya tsivilizatsiya i evrei, Saint Petersburg. (In Russian).

Shestov L. I. (2001), Lektsii po istorii grecheskoy filosofii, Moscow, Parizh. (In Russian).

Yungerov P. A. (1902), Obshcheye istoriko-kriticheskoye vvedeniye v Vetkhiy Zavet, Kazan’. (In Russian).

Barclay J. M. G. (1996), Jews in the Mediterranean Diaspora, Edinburgh.

Ferguson J. (1974), Clement of Alexandria, New York.

Frankel Z. (1841), Historisch-kritische Studien zu der Septuaginta. Vorstudien zu der Septuaginta, Leipzig.

Fraser P. M. (1972), Ptolemaic Alexandria, Oxford.

Freudenthal J. (1890), “Are There Traces of Greek Philosophy in the Septuagint?”, in The Jewish Quarterly Review, Vol. 2, No. 3 Apr. https://doi.org/10.2307/1450152

The Jerusalem Talmud (2008), Translated by R. Jacob Neusner.

Kaplan Z. and Safrai S. (2007), “Isaak (tanna)”, in Encyclopaedia Judaica, Vol. 10, Jerusalem.

Lewy H. (1938), “Aristotle and the Jewish Sage According to Clearchus of Soli”, in The Harvard Theological Review, Vol. 31, No. 3 Jul. https://doi.org/10.1017/S001781600002232X

Margolis Max L. (1912), “The Elephantine Documents”, in The Jewish Quarterly Review, New Ser., Vol. 2, No. 3 Jan. https://doi.org/10.2307/1451065

Philonis Alexandrini (1896), Ediderunt Leopoldus Cohn et Paulus Wendland, Vol. I, Berolini.

Septuaginta. Vetus Testamentum Graecum (1974), Wevers J. W. (Ed.), Göttingensis,.

Tcherikover V. (1961), Hellenistic civilization and Jews, Philadelphia.

Owen H. (1769), An Inquiry into the Present State of the Septuagint Version of the Old Testament, London.

Wasserstein A. and Wasserstein D. J. (2006), The Legend of the Septuagint: From Classical Antiquity to Today, Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9780511499142

Winnicki J. K. (2009), Late Egypt and her Neighbours. Foreign Population in Egypt in the First Millennium BC, Warsaw.

Winston D. (2009), “Philo and Rabbinic Literature”, in The Cambridge Companion to Philo, Cambridge. https://doi.org/10.1017/CCOL9780521860901.010

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають