Крилатий кабан: образ на перетині скіфської, іранської та давньогрецької міфологій

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Ю. Б. Полідович

  Є. О. Величко

Анотація

У скіфських елітних курганах IV ст. до н. е. Товста Могила і Чортомлик знайдено золоті пластини, що прикрашали жіночі головні убори. На пластинах відтворено однакові сюжети: сцену нападу двох грифонів на оленя та протистояння фантастичного крилатого кабана і хижака, що нагадує лева. Образ крилатого кабана є рідкісним для скіфського часу. Окрім зазначених, відома невелика серія зображень протоми кабана з крилами. Це золоті пластинки, що походять із 2-го Семибратнього кургану (Прикубання) другої половини V ст. до н. е. і кургану Куль-Оба (Крим) середини IV ст. до н. е. Дослідники висловлювали припущення, що ці зображення запозичені з грецьких монет другої половини VI – V ст. до н. е. Монети з карбованим зображенням протоми крилатого кабана побутували в декількох регіонах Давньої Греції: на островах Родос, Лесбос, Самос, у містах західного узбережжя Малої Азії Кізіку та Клазоменах, а також у Лідії. Привертає увагу те, що це регіони, які перебували в контактах з перською державою Ахеменідів. У грецькій міфології образ крилатого кабана не відомий, а кабан у міфах часто постає як жорстоке породження Хаосу, з яким герої вступають у бій. Натомість у давньоіранській традиції кабан є одним із втілень бога війни і перемоги Веретрагни. Про нього, зокрема, мова йде в Яштах. В описі кабана не згадуються крила, але розповідається про його вільне пересування у просторі. Уявлення про такий рух могли вплинути на появу зображень крилатого кабана. Отже, зображення крилатого кабана на монетах грецьких міст з’явилися під певним впливом іранської традиції. Скіфи також уявляли бога війни і перемоги, якого ми знаємо тільки під грецьким ім’ям Арес, в образі вепра. Про це свідчать зображення на піхвах мечів та горитах. А отже, й образ крилатого кабана, найімовірніше, був відтворенням цього бога. Сцена протистояння кабана і хижака на пластинах з курганів Товста Могила і Чортомлик розміщена поряд зі сценою нападу грифонів на оленя. Такі сцени відтворювали ідею жертвоприношення заради майбутнього відродження. Сцена протистояння, можливо, також пов’язана з ідеєю переборення смерті і торжества життя.

Як цитувати

Полідович, Ю. Б., & Величко, Є. О. (2022). Крилатий кабан: образ на перетині скіфської, іранської та давньогрецької міфологій. Сходознавство, (89), 73-106. https://doi.org/10.15407/skhodoznavstvo2022.89.073
Переглядів статті: 905 | Завантажень PDF: 221

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова
Посилання