WHAT INSTRUMENT DID KING DAVID PLAY? (TO THE INTERPRETATION OF THE IMAGE IN MEDIEVAL ART)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The article analyzes the monuments of iconography, sculpture, decorative and applied arts depicting King David in the image of a musician. In the texts of the Old Testament, descriptions of the musical instruments which King David played from a young age were partially preserved. In Hebrew they are called Kinnor and Nevel (Asor). With the advent of translations of Hebrew Bible texts into Greek and Latin (Septuagint and Vulgate), there is a significant replacement of these concepts with a new Greek name “psalter” (“psalterium”), which is often used as a generic name for neckless stringed plucked instruments (lyre-like and harp-like). In Byzantine art, King David was often depicted as a musician in miniatures of illuminated manuscripts (Chludov Psalter (Greek 129d), Paris Psalter (gr. 139), etc.). With the spread of Christianity, such images are gaining popularity in the East Slavic lands. Among the Eastern Slavs, the psalteries are identified with the gusli-psaltery, which were in use in the Middle Ages. In the hands of the biblical character King David, these musical instruments are presented on miniatures of illustrated Hymnals (Kiev Psalter, Сhludov (Simonovsky) Psalter No. 3), white-stone decor of temples (Church of the Intercession on the Nerl, Dmitrievsky Cathedral in Vladimir), and in the works of decorative and applied arts (an ear pick from Old Rus’ Novogrudok, a silver bowl from a treasure found in Chernihiv). These images illustrate a certain tradition developed in the Middle Ages of copying and making musical instruments using earlier samples and prototypes. Typical features of such images are schematicity and remoteness from real instruments that existed in medieval European musical culture.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
King David, musical culture of the Middle Ages, musical instruments, psalter, psalterium
Амфилохий архим. О славянской Псалтири XIII–XIV вв. библиотеки А. И. Хлудова // Древности. Труды Московского археологического общества. Москва, 1873. Т. 3.
Біблія, або Книги Святого Письма Старого і Нового Заповіту. Із мови давньоєврейської й грецької на українську наново перекладена. 988–1988: Ювілейне видання з нагоди тисячоліття християнства. Київ, 1988.
Вздорнов Г. Исследование о Киевской Псалтири. Москва, 1978.
Гладкая М. С. Рельефы Дмитриевского собора во Владимире: опыт комплексного исследования: автореф. дисс. на соискание уч. степени канд. искусств.: спец. 17.00.04 “Изобразительное и декоративно-прикладное искусство и архитектура”. Москва, 2006.
Гуревич Ф. Д. Раскопки в Новогрудке (1960–1961 гг.) // Краткие сообщения Института археологии. Москва, 1963. Вып. 96.
Гуревич Ф. Д. Изображения музыкантов Древней Руси // Советская археология. Москва, 1965. № 2.
Даркевич В. П. Образ царя Давида во владимиро-суздальской архитектуре // Краткие сообщения Института археологии. Москва, 1964. Вып. 99.
Даркевич В. П. Светское искусство Византии. Москва, 1975.
Зінків І. Давньослов’янські ліроподібні гусла VI–XIV ст.: проблеми ґенези та пошуки вихідного прототипу // Матеріали і дослідження з археології Прикарпаття і Волині. Львів, 2006. Вип. 10.
Івакін Г. Ю. Історичний розвиток Києва ХІІІ – середини XVI ст. Київ, 1996.
Киевская Псалтирь 1397 г. из Гос. Публ. б-ки им. М. Е. Салтыкова-Щедрина в Ленинграде (ОЛДП. F. 6). Факсимильное издание. Москва, 1978.
Колчин Б. А. Музыкальные смычковые инструменты древнего Новгорода // Славяне и Русь. Москва, 1968.
Коляда Е. И. Музыкальные инструменты в Библии. Москва, 2003.
Лазарев В. Н. История византийской живописи. Москва, 1986.
Лифшиц Л. И. Белокаменная резьба северо-восточной Руси // История русского искусства. Т. 2. Ч. 2.: Искусство второй половины ХII века. Москва, 2015.
Лихачева В. Д. Византийская миниатюра. Москва, 1977.
Маршак Б. И. История восточной торевтики III–XIII вв. и проблемы культурной преемственности. Санкт-Петербург, 2017.
Новаковская-Бухман С. М. Царь Давид в рельефах Дмитриевского собора во Владимире // Древнерусское искусство. Византия, Русь, Западная Европа: искусство и культура. Санкт-Петербург, 2002.
Петров В. В. Киннор, кифара, псалтерий в иконографии и текстах (к истолкованию одной англо-саксонской глоссы) // Интеллектуальные традиции античности и средних веков. Москва, 2010.
Преображенский А. С. Миниатюры Псалтири из ГИМ (Хлуд. 3): образ церкви и мотивы донаторской иконографии // Лицевые рукописи XI–XVII веков. Проблемы и аспекты изучения: материалы научной конференции. Москва, 2017.
Привалов Н. И. Гудок – древнерусский музыкальный инструмент, в связи со смычковыми инструментами других стран. Санкт-Петербург, 1904.
Раппопорт П. А. Русская архитектура Х–ХІІІ вв. Каталог памятников. Ленинград, 1982.
Розов Н. Н. Еще раз об изображении скомороха на фреске в Мелетове. К вопросу о связях монументальной живописи с миниатюрой и орнаментом // Древнерусское искусство. Художественная культура Пскова. Москва, 1968.
Розов Н. Н. Музыкальные инструменты и ансамбли в миниатюрах Хлудовской (Русской) Псалтири // Древнерусское искусство. Проблемы и атрибуции. Москва, 1977.
Фаминцын А. С. Гусли – русский народный музыкальный инструмент. Санкт-Петербург, 1890.
Bernabò M. The Miniatures in the Rabbula Gosples. Postscripta to a Recent Book // Dumbarton Oaks Papers. 2014. Vol. 68.
Popova O. Russian Miniatures of the 11th to the 15th Centuries. Leningrad, 1975.
REFERENCES
Amfilokhiy Arkhim. (1873), “O slavyanskoy Psaltiri XIII–XIV vv. biblioteki A. I. Khludova”, Drevnosti. Trudy Moskovskogo arkheologicheskogo obshchestva, Vol. 3, Moscow, pp. 1–140. (In Russian).
Bibliya, abo Knyhy Svyatoho Pys’ma Staroho i Novoho Zapovitu. Iz movy davn’oyevreys’koyi y hrets’koyi na ukrayins’ku nanovo perekladena. 988–1988: Yuvileyne vydannya z nahody tysyacholittya khrystyyanstva (1988), Kyiv. (In Ukrainian).
Vzdornov G. (1978), Issledovaniye o Kiyevskoy Psaltiri, Iskusstvo, Moscow. (In Russian).
Gladkaya M. S. (2006), Rel’yefy Dmitriyevskogo sobora vo Vladimire: opyt kompleksnogo issledovaniya. Avtoref. Diss. na soiskaniye uch. stepeni kand. iskusstv, Maks Press, Moscow. (In Russian).
Gurevich F. D. (1963), “Raskopki v Novogrudke (1960–1961 gg.)”, Kratkiye soobshcheniya Instituta arkheologii, No. 96, pp. 51–4. (In Russian).
Gurevich F. D. (1965), “Izobrazheniya muzykantov Drevney Rusi”, Sovetskaya arkheologiya, No. 2, pp. 276–81. (In Russian).
Darkevich V. P. (1964), “Obraz tsarya Davida vo vladimiro-suzdal’skoy arkhitekture”, Kratkiye soobshcheniya Instituta arkheologii, No. 99, pp. 46–53. (In Russian).
Darkevich V. P. (1975), Svetskoye iskusstvo Vizantii, Iskusstvo, Moscow. (In Russian).
Zinkiv I. (2006), “Davn’oslov”yans’ki liropodibni husla VI–XIV st.: problemy genezy ta poshuky vykhidnoho prototypu”, in Materialy i doslidzhennya z arkheolohiyi Prykarpattya i Volyni, No. 10, pp. 291–7. (In Ukrainian).
Ivakin H. Yu. (1996), Istorychnyy rozvytok Kyeva XIII – seredyny XVI st., Naukova Dumka, Kyiv. (In Ukrainian).
Kiyevskaya Psaltir’ 1397 g. iz Gos. Publ. b-ki im. M. E. Saltykova-Shchedrina v Leningrade (OLDP. F. 6). Faksimil’noye izdaniye, (1978), Iskusstvo, Moscow. (In Russian).
Kolchin B. A. (1968), “Muzykal’nyye smychkovyye instrumenty drevnego Novgoroda”, in Slavyane i Rus’, Nauka, Moscow, pp. 66–71. (In Russian).
Kolyada E. I. (2003), Muzykal’nyye instrumenty v Biblii, Kompozitor, Moscow. (In Russian).
Lazarev V. N. (1986), Istoriya vizantiyskoy zhivopisi, Iskusstvo, Moscow. (In Russian).
Lifshits L. I. (2015), “Belokamennaya rez’ba severo-vostochnoy Rusi”, in Istoriya russkogo iskusstva, No. 2, Vol. 2: Iskusstvo vtoroy poloviny XII veka, Iskusstvo, Moscow, pp. 356–431. (In Russian).
Likhacheva V. D. (1977), Vizantiyskaya miniatyura, Iskusstvo, Moscow. (In Russian).
Marshak B. I. (2017), Istoriya vostochnoy torevtiki III–XIII vv. i problemy kul’turnoy preyemstvennosti, Akademiya issledovaniya kul’tury, Sankt-Petersburg. (In Russian).
Novakovskaya-Bukhman S. M. (2002), “Tsar’ David v rel’yefakh Dmitriyevskogo sobora vo Vladimire”, in Drevnerusskoye iskusstvo. Vizantiya, Rus’, Zapadnaya Evropa: iskusstvo i kul’tura, Dmitri Bulanin, Sankt-Petersburg, pp. 172–86. (In Russian).
Petrov V. V. (2010), “Kinnor, kifara, psalteriy v ikonografii i tekstakh (k istolkovaniyu odnoy anglo-saksonskoy glossy)”, in Intelektual’nyye traditsii antichnosti i srednikh vekov, Krug, Moscow, pp. 589–714. (In Russian).
Preobrazhenskiy A. S. (2017), “Miniatyury Psaltiri iz GIM (Khlud. 3): obraz tserkvi i motivy donatorskoy ikonografii”, in Litsevyye rukopisi XI–XVII vekov. Problemy i aspekty izucheniya: materialy nauchnoy konferentsii, Moscow, pp. 33–86. (In Russian).
Privalov N. I. (1904), Gudok – drevnerusskiy muzykal’nyy instrument, v svyazi so smychkovymi instrumentami drugikh stran, Tipografiya I. N. Skorokhodova, Sankt-Petersburg. (In Russian).
Rappoport P. A. (1982), Russkaya arkhitektura X–XIIIІ vv. Katalog pamyatnikov, Nauka, Leningradskoye otdeleniye, Leningrad. (In Russian).
Rozov N. N. (1968), “Eshche raz ob izobrazhenii skomorokha na freske v Meletove. K voprosu o svyazyakh monumental’noy zhivopisi s miniatyuroy i ornamentom”, in Drevnerusskoye iskusstvo. Khudozhestvennaya kul’tura Pskova, Nauka, Moscow, pp. 85–96. (In Russian).
Rozov N. N. (1977), “Muzykal’nyye instrumenty i ansambli v miniatyurakh Khludovskoy (Russkoy) Psaltiri”, in Drevnerusskoye iskusstvo. Problemy i atributsii, Nauka, Moscow, pp. 91–105. (In Russian).
Famintsyn A. S. (1890), Gusli – russkiy narodnyy muzykal’nyy instrument, Tipografiya Imperatorskoy akademii nauk, Sankt-Petersburg. (In Russian).
Bernabò M. (2014), “The Miniatures in the Rabbula Gosples. Postscripta to a Recent Book”, in Dumbarton Oaks Papers, Trustees for Harvard University, Washington, pp. 343–58.
Popova O. (1975), Russian Miniatures of the 11th to the 15th Centuries, Aurora Art Publishers, Leningrad.