The Old Testament parable and the relief picture from Chernihiv Saints Borys and Hlib Cathedral
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The purpose of the study is to figure out the meaning of image system of relief, which was found in 1948 in the process of exploration of Chernihiv Saints Borys and Hlib Cathedral of the 12th century. The system of the mentioned relief images obviously bears resemblance to the one that we find in Old Testament parable of two eagles, cedar and vine (Ezekiel 17:1–10). As visual analysis proves, the vast majority of the main relief images – the bird, the tree and the vine – corresponds to the parable image system to a rather great degree. Consequently, we have some ground to suppose that Chernihiv relief picture presents an artistic interpretation of the parable: the relief bird, tree and vine can be identified as the parable (first) eagle, cedar and vine. Appealing to the Bible (Ezekiel 17:11–21), we should explain the relief allegories as symbols of the Babylon king Nebuchadnezzar II, the conqueror of Judea (“the eagle”), captive political elite of Judea (“taken by the eagle part of the cedar”), and new king of Judea Zedekiah (“the vine”). According to the Old Testament, Zedekiah swore the allegiance to the lord of Babylon by the name of God, but despised his oath trying to make military alliance with Egyptian pharaoh. This ancient political leader is denoted with the image of the second eagle in the parable. However, an author of the relief probably created another image instead of that very eagle, having used some biblical symbols (Ezekiel 17; 29; 32) / another biblical symbol of pharaoh (Ezekiel 29; 32). As a result, an image of a dragon (or some chimerical animal) appeared in the relief picture. Such a dragon, which is known by the name of “Chernihiv beast”, symbolizes the pharaoh and the evil one besides (for the image of pharaoh can denote devil in the Bible). Thereby, we suppose the relief as a message to Kyiv Rus princes: it underlines the importance of oath given to God and criticizes the feudal strives and military unions with pagan Polovtsian khans. Prospects for future research consist in particular of further exploration of Chernihiv relief and seeking for more or less full or partial analogies to it in the history of Christian artistic traditions, first of all of the medieval ones.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Chernihiv, Saints Borys and Hlib Cathedral, relief, image, the Book of Ezekiel, strife, oath
Архипова Е. Романская архитектурная резьба Борисоглебского собора в Чернигове // Матеріальна та духовна культура Південної Русі. Матеріали Міжнародного польового археологічного семінару, присвяченого 100-літтю від дня народження В. Й. Довженка (Чернігів – Шестовиця, 16–19 липня 2009 р.). Київ – Чернігів, 2012.
Балабушка В. Соціалізація середньовічних європейських традицій архітектури Чернігова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія: Релігієзнавство. Культурологія. Філософія: Зб. наукових праць. 2016. № 36 (49).
Богусевич В. Зображення Сімаргла в давньоруському мистецтві // Археологія. 1961. № 12. https://doi.org/10.1097/00010694-196101000-00023
Воробьева Е. В. Семантика и датировка черниговских капителей // Средневековая Русь: Сб. ст. памяти Н. Н. Воронина. Москва, 1976.
Даль В. Смерч, Смерчие // Даль В. Толковый словарь. URL: https://slovardalja.net/word.php?wordid=38154 (дата звернення: 13.10.2024).
Каждан А. П. Византийская культура (X–XII вв.). Москва, 1968.
Коваленко В. П. Політична історія формування Чернігівського пантеону святих давньоруської доби // Хрещення Київської Русі: визначна подія в історії українського народу. Чернігів, 2013.
Коваленко В. П. Фундатор Борисоглібського собору благовірний чернігівський князь Давид Святославович: сторінки біографії // Чернігівські старожитності: Збірник наукових праць. Чернігів, 2015.
Колесник С., Колесник О. Чернігівський звір поза часом і простором // Чернігівщина incognita. Чернігів, 2004.
Кримський С. Б. Під сигнатурою Софії. Київ, 2008.
Личковах В. Чернігово-Сіверська культурологічна регіоніка. Чернігів, 2011.
Назаренко В. “Чернігівський звір”: між християнським образом і язичницьким символом. URL: http://zemlyaivolya.net/news/chernigivskiy_zvir_mizh_hristiyanskim_obrazom_yazi.html (дата звернення: 09.10.2024).
Орлов Р. С. Белокаменная резьба древнерусского Чернигова // Проблемы археологии Южной Руси. Киев, 1990.
Остапенко М. А. Дослідження Борисоглібського собору в Чернігові // Архітектурні пам’ятники: Збірник наукових праць. Київ, 1950.
Пуцко В. Г. Кам’яне різьблення Борисоглібського собору в Чернігові і пластичний фасадний декор давньоруського храму // Чернігівські старожитності: Збірник наукових праць. Чернігів, 2015.
Рыбаков Б. А. Язычество Древней Руси. Москва, 1987.
Слово про князів. URL: http://litopys.org.ua/oldukr2/oldukr10.htm (дата звернення: 09.10.2024).
Смерека // Вікісловник. URL: https://uk.wiktionary.org/wiki/смерека (дата звернення: 13.10.2024).
Травкіна О. Борисоглібський собор м. Чернігова у 1618–1648 рр. (до 900-річчя Борисоглібського собору) // Сіверянський літопис. 2024. № 1.
Холостенко Н. В. Неизвестные памятники монументальной скульптуры Древней Руси: рельефы Борисоглебского собора в Чернигове // Искусство. 1951. № 3.
Хрестоматія давньої української літератури (доба феодалізму) / Упоряд. О. Білецький. Київ, 1949.
Царенок А. “Чернігівський звір”, “чернігівський птах” та Книга пророка Єзекіїля // Сіверянський літопис. 2024. № 2. https://doi.org/10.58407/litopis.240202
Черненко О. Чернігівський звір з Борисоглібського собору // Сіверянський літопис. 2023. № 4.
REFERENCES
Arhipova Je. (2012), “Romanskaja arhitekturnaja rez’ba Borisoglebskogo sobora v Chernigove”, Material’na ta duhovna kul’tura Pivdennoji Rusi. Materialy Mizhnarodnoho poliovoho arheolohichnoho seminaru, prysviachenoho 100-littiu vid dnia narodzhennia V. J. Dovzhenka (Chernihiv – Shestovytsia, 16–19 lypnia 2009 r.), Kyiv and Chernihiv, pp. 25–35. (In Russian).
Balabushka V. (2016), “Sotsializatsija seredniovichnyh jevropejs’kyh tradytsij arhitektury Chernihova”, Naukovyj chasopys Natsional’noho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Serija: Relihijeznavstvo. Kul’turolohija. Filosofija: Zb. naukovyh prats’, No. 36 (49), pp. 61–71. (In Ukrainian).
Bohusevich V. (1961), “Zobrazhennia Simargla v davnioruskomu mystetstvi”, Arheolohija, No. 12, pp. 76–91. (In Ukrainian). https://doi.org/10.1097/00010694-196101000-00023
Vorob’yova Je. V. (1976), “Semantyka i datirovka chernigovskih kapiteley”, Srednevekovaja Rus’: Sb. st. pamiati N. N. Voronina, Nauka, Moscow, pp. 175–83. (In Russian).
Dal’ V., “Sm’erch, Sm’erchie”, in V. Dal’, Tolkovyj slovar’, available at: https://slovardalja.net/word.php?wordid=38154 (accessed 13 October 2024). (In Russian).
Kazhdan A. P. (1968), Vizantijskaja kul’tura (10–12 vv.), Nauka, Moscow. (In Russian).
Kovalenko V. P. (2013), “Politychna istorija formuvannia Chernihivskoho panteonu sviatyh davnioruskoji doby”, in V. M. Bojko, L. I. Buriak, S. A. Lepjavko, V. A. Lychkovah and L. A. Chabak (eds), Hreschennia Kyjivskoji Rusi: vyznachna podija v istoriji ukrajinskoho narodu, Siverskyi tsentr pisliadyplomnoji osvity, Chernihiv, pp. 21–30. (In Ukrainian).
Kovalenko V. P. (2015), “Fundator Borysohlibs’koho soboru blahovirnyj chernihivs’kyj kniaz’ Davyd Sviatoslavovych: storinky biohrafiji”, Chernihivs’ki starozhytnosti: Zbirnyk naukovyh prats’, “Desna Polihraf”, Chernihiv, No. 2 (5), pp. 7–19. (In Ukrainian).
Kolesnyk S. and Kolesnyk O. (2004), “Chernihivskyi zvir poza chasom i prostorom”, in O. B. Kovalenko (ed.), Chernihivschyna incognita, “Chernihivski oberehy”, Chernihiv, pp. 127–9. (In Ukrainian).
Krymskyi S. B. (2008), Pid sygnaturoju Sofiji, Vydavnychyi dim “Kyjevo-Mohylianska akademija”, Kyiv. (In Ukrainian).
Lychkovah V. A. (2011), Chernihovo-Siverska kulturolohichna rehionika, Vydavets’ Lozovyi V. M., Chernihiv. (In Ukrainian).
Nazarenko V. (2013), “ ‘Chernihivskyi zvir’: mizh hrystyjanskym obrazom i jazychnytskym symvolom”, available at: http://zemlyaivolya.net/news/chernigivskiy_zvir_mizh_hristiyanskim_obrazom_yazi.html (accessed 9 October 2024). (In Ukrainian).
Orlov R. S. (1990), “Belokamennaja rez’ba drevnerusskogo Chernigova”, Problemy arheologii Juzhnoj Rusi, Naukova dumka, Kyiv, pp. 28–34. (In Russian).
Ostapenko M. A. (1950), “Doslidzhennia Borysohlibs’koho sobory v Chernihovi”, Arhitekturni pamjatnyky: Zbirnyk naukovyh prats’, Vydavnytstvo Akademiji arhitektury URSR, Kyiv, pp. 64–72. (In Ukrainian).
Putsko V. H. (2015), “Kamjane riz’blennia Borysohlibs’koho soboru v Chernihovi i plastychnyj fasadnyj dekor davniorus’koho hramu”, Chernihivs’ki starozhytnosti: Zbirnyk naukovyh prats’, “Desna Polihraf”, Chernihiv, No. 2 (5), pp. 65–72. (In Ukrainian).
Rybakov B. A. (1987), Jazychestvo Drevnej Rusi, Nauka, Moscow. (In Russian).
Slovo pro kniaziv, available at: http://litopys.org.ua/oldukr2/oldukr10.htm (accessed 9 October 2024). (In Ukrainian).
Smereka, in Wikislovnyk, available at: https://uk.wiktionary.org/wiki/смерека (accessed 13 October 2024). (In Ukrainian).
Travkina O. (2024). “Borysohlibskyj sobor m. Chernihova u 1618–1648 rr. (do 900-richchia Borysohlibskoho soboru)”, Siverianskyi litopys, No. 1, pp. 85–95. DOI: https://doi.org/10.58407/litopis.240110 (In Ukrainian).
Holostenko N. V. (1951), “Neizvestnyje pamiatniki monumental’noj skul’ptury Drevnej Rusi: rel’jefy Borisoglebskogo sobora v Chernigove”, Iskusstvo, No. 3, pp. 84–91. (In Russian).
Bilets’kyi O. (comp.) (1949), Hrestomatija davnioji ukrajinskoji literatury (doba feodalizmu), Radianska shkola, Kyiv. (In Church-Slavic).
Tsarenok A. V. (2024), “ ‘Chernihivs’kyj zvir’, ‘chernihivs’kyj ptah’ ta Knyha proroka Jezekijilia”, Siverianskyi litopys, No. 2, pp. 22–8. DOI: https://doi.org/10.58407/litopis.240202 (In Ukrainian). https://doi.org/10.58407/litopis.240202
Chernenko O. (2023), “Chernihivskyi zvir z Borysohlibskoho soboru”, Siverianskyi litopys, No. 4, pp. 7–20. DOI: https://doi.org/10.58407/litopis.230401 (in Ukrainian).