“Flowery” Style in the Graeco-Syrian Christian Literature of the 4th–10th Centuries

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  S. Shumilo

Abstract

The article surveys the process of the “flowery” style formation in the Christian East writings, starting from its literary sources that go to ancient times and early Christianity homiletic works until the moment this style secured its key features in liturgical texts of the 8th–10th centuries. The object of the study is stylistic features of works of Greek and Syrian authors, which had a significant impact on Church Slavonic literature. The objective of this research is to trace the “flowery” style step-by-step evolution, gradual growth of the writers’ interest in verbal decorations, appearance of new hidden meanings behind the oral “ornament”. The main method used in this research is a comparative one. The importance of this topic is determined by the lack of systematic research on the “flowery” style development in the Christian East literature, despite its prevalence in the most important medieval texts: hymnographic, epideictic and hagiographic. A systematized survey of the “flowery” style key features found in the most famous Christian East authors’ writings is proposed in this paper. We draw a conclusion on the apparent continuity of the style of East Christian authors from that of the antic writers, particularly, Philo of Alexandria, that appears in the development of one of the “flowery” style vivid elements – threading of synonyms and metaphorical naming. This feature gradually changes its semantic and aesthetic loading in the writings and forms the stylistics pervading all Orthodox East literature later in the 14th century.

How to Cite

Shumilo, S. (2022). “Flowery” Style in the Graeco-Syrian Christian Literature of the 4th–10th Centuries. The Oriental Studies, (89), 227-242. https://doi.org/10.15407/skhodoznavstvo2022.89.227
Article views: 190 | PDF Downloads: 115

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

“flowery” style, Philo of Alexandria, Ephrem the Syrian, John Climacus, John Chrysostom, Symeon the New Theologian, Epiphanius the Wise

References
ЛІТЕРАТУРА
Алиссандратос Ю. А. Следы патристических типов похвал в Житии Стефана Пермского // Древнерусская литература. Источниковедение: собрание научных трудов. Ленинград, 1984.
Джиджора Е. В. Исследования по средневековой литературе. Одесса, 2012.
Дионисий Ареопагит в славянском переводе старца Исаии (XIV в.) / Подг. изд. С. Фаль, Ю. Харнай, Д. Фаль при содействии Г. М. Прохорова, Г. Штурм, Е. В. Крушельницкой, Д. О. Цыпкина, М. А. Шибаева. Weiher, 2011.
Дионисий Ареопагит. Корпус сочинений с толкованиями преп. Максима Исповедника. РГБ, собр. МДА. Ф. 173. I. № 144.
Житие и слова Ефрема Сирина. ГПНТБ, Тих. № 530.
Иванова К. И. Цикл великопостных гомилий в гомилиарии Михановича // Труды отдела древнерусской литературы. Т. 33. Ленинград, 1979.
Иоанн Синайский, прп. Лествица // Рукопись свт. Киприана, митрополита Московского. СТСЛ, 2011.
Лествица Иоанна Синайского. ГПНТБ, Тих., № 594.
Карабинов И. А. Постная Триодь: исторический обзор ее плана, состава, редакций и славянских переводов. Санкт-Петербург, 1910.
Коновалова О. Ф. Изобразительные и эмоциональные функции эпитета в Житии Стефана Пермского // ТОДРЛ. Ленинград, 1974. Т. 28.
Лихачев Д. С. Некоторые задачи изучения второго южнославянского влияния в России // Исследования по древнерусской литературе. Ленинград, 1986.
Пелешенко Ю. В. Українська література пізнього середньовіччя (друга половина XIII–XVст.): Джерела. Система жанрів. Духовні інтенції. Постаті. Київ, 2012.
Перфилова Т. Б. Литературное наследие Либания как источник изучения высшего образования в восточных провинциях Римской империи // Ярославский педагогический вестник. Ярославль, 2002. № 1, 2, 3.
Петрова В. Д. О содержании термина “Плетение словес” в средневековой славянской книжности // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Нижний Новгород, 2009. № 6.
Прохоров Г. М. Келейная исихастская литература (Иоанн Лествичник, Авва Дорофей, Исаак Сирин, Симеон Новый Богослов, Григорий Синаит) в библиотеке Троице-Сергиевой лавры с XIV по XVII в. // ТОДРЛ. Ленинград, 1974. Т. 28.
Речи Либания / Пер. и вступ. сл. С. П. Шестакова. Казань, 1914.
Симеона Богослова и Аввы Дорофея книги. Ркп. XV в. РГБ, собр. ТСЛ. Ф. 304. I. № 180.
Торжественник, Соборник и просто Златоуст, 1499. РГБ, собр. МДА. Ф. 173. I. № 48.
Трубецкой С. Н. Учение о логосе в его истории. Харьков, 2000.
Чижевський Д. І. Історія української літератури. Нью-Йорк, 1956.
Cribiore R. The School of Libanius in Late Antique Antioch. Princeton, 2007.
Negri G. L’imperatore Giuliauo l’Apostata. Milano, 1902.
Philo Judaeus. Operaomnia: Textus editus ad fidem optimarum editionum. Lipsie, 1828–1830. Vol. I–VII.
Siegfried C. Philo von Alexandria als Ausleger des Alten Testaments. Jena, 1875.

REFERENCES
Alissandratos Yu. A. (1984), “Sledy patristicheskikh tipov pokhval v Zhitii Stefana Permskogo”, in Drevnerusskaya literatura. Istochnikovedenie: sobraniye nauchnykh trudov, Nauka, Leningrad, pp. 64–74. (In Russian).
Dzhidzhora E. V. (2012), Issledovaniya po srednevekovoj literature, Astroprint, Odessa. (In Russian).
Dionisiy Areopagit v slavyanskom perevode startsa Isaii (XIV v.) (2011), Eds S. Fal’, Yu. Kharnay, and D. Fal’ in cooperation with G. M. Prokhorova, G. Shturm, E. V. Krushel’ntskoy, D. O. Tsypkina, and M. A. Shibayeva, Monumenta Linguae Slavicae, Vol. XV, P. 2, Weiher Verlag, Freiburg. (In Russian).
Dionisiy Areopagit. Korpus sochineniy s tolkovaniyami prep. Maksima Ispovednika, RGB, sobr. MDA. F. 173. I, No. 144. (In Russian).
Zhitiye i slova Efrema Sirina, GPNTB, Tikh., No. 530. (In Russian).
Ivanova K. I. (1979), “Tsikl velikopostnykh gomilii v gomiliarii Mikhanovicha”, Trudy otdela drevnerusskoj literatury, T. 33, Institut russkoy literatury, Leningrad, pp. 237–8. (In Russian).
Ioann Sinayskiy (2011), “Prp. Lestvitsa”, Rukopis’ svt. Kipriana, mitropolita Moskovskogo, STSL. (In Russian).
Lestvitsa Ioanna Sinayskogo, GPNTB, Tikh., No. 594. (In Russian).
Karabinov I. A. (1910), Postnaya Triod: istoricheskij obzor ee plana, sostava, redakczij i slavyanskikh perevodov, Tipografiya V. Smirnova, Saint Petersburg. (In Russian).
Konovalova O. F. (1974), “Izobrazitel’nye i emoczional’nye funktsii epiteta v Zhitii Stefana Permskogo”, TODRL, T. 28, Leningrad, pp. 325–34. (In Russian).
Likhachev D. S. (1980), “Nekotorye zadachi izucheniya vtorogo yuzhnoslavyanskogo vliyaniya v Rossii”, in Issledovaniya po drevnerusskoj literature. Nauka, Leningrad, pp. 7–56. (In Russian).
Peleshenko Yu. V. (2012), Ukrainska literatura piznoho serednovichchia (druha polovyna XIII–XV st.): Dzherela. Systema zhanriv. Dukhovni intentsii. Postati, Іnstitut literatury іm. T. H. Shevchenka NANU, Kyiv. (In Ukrainian).
Petrova V. D. (2009), “O soderzhanii termina ‘Pletenie sloves’ v srednevekovoi slavyanskoi knizhnosti”, Vestnik Nizhegorodskogo universiteta im. N. I. Lobachevskogo, No. 6, pp. 314–20. (In Russian).
Prokhorov G. M. (1974), “Keleinaya isikhastskaya literatura (Ioann Lestvichnik, Avva Dorofej, Isaak Sirin, Simeon Novyi Bogoslov, Grigorij Sinait) v biblioteke Troitse-Sergievoi lavry s XIV po XVII v.”, TODRL, T. 28, Leningrad, pp. 317–24. (In Russian).
Rechi Libaniya (1914), per. i vstup. sl. S. P. Shestakova, Kazan. (In Russian).
Simeona Bogoslova i Avvy Dorofeya knigi, Rkp. XV v. RGB, Sobr. TsL., F. 304. I, No. 180. (In Russian).
Torzhestvennik, Sobornik i prosto Zlatoust (1499), RGB, sobr. MDA, F. 173. I, No. 48. (In Russian).
Trubeczkoi S. N. (2000), Uchenie o logose v ego istorii, Folio, Kharkov. (In Russian).
Chyzhevsky D. I. (1956), Istoriia ukrainskoi literatury, Ukrains’ka Vіl’na Akademіya Nauk u SShA, New York. (In Ukrainian).
Cribiore R. (2007), The School of Libanius in Late Antique Antioch, Princeton University Press, Princeton.
Negri G. (1902), L’imperatore Giuliauo l’Apostata, Ulrico Hoepli Edit., Milano.
Philo Judaeus (1828–1830), Operaomnia: Textus editus ad fidem optimarum editionum, Vol. I–VII, Lipsiae.
Siegfried C. (1875), Philo von Alexandria als Ausleger des Alten Testaments, Jena.