GREAT YASA OF GENGHIS KHAN AND TURKMEN POPULAR WISDOM: TO THE QUESTION OF THE BASES OF TENGRIIZM

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Muratgeldi Söyegov

Abstract

The author attempts to answer the question of why Great Yasa of Genghis Khan (legal laws which have not been issued in writing) in many respects corresponds to the jurisprudence of the Mamluk-Turkmen and Kypchaks who ruled Egypt since the 13th century. Legal laws of the Mongols of Genghis Khan era have reached us in fragments as presented in the Arabic and Persian languages. Some medieval authors wrote that Mamluks when creating their laws took advantage of Great Yasa of Genghis Khan. Such an assertion is contrary to the historical realities as Turkmens, who founded the dynasty in Cairo and ruled the Mamluk Egypt, could hardly include the legal norms of Mongolian Buddhists – then the enemies of Islam – into their laws. Mamluk Sultanate is the only country in the world, whose army repeatedly defeated the army of the Mongols. Among the Mamluks in Egypt Hunnic-Alan-Oguz-Turkmen tradition, brought by them to Egypt from their homeland, continued to prevail in governing the state and society. The analysis shows that the Yasa of Genghis Khan in its spirit and content is close to the Turkmen proverbs and sayings. It is no coincidence, as the primary source for all of them is Tengriism – the ancient religion not only for the Turkmens and Mongols, but also for many other nations of Eurasia.

How to Cite

Söyegov, M. (2015). GREAT YASA OF GENGHIS KHAN AND TURKMEN POPULAR WISDOM: TO THE QUESTION OF THE BASES OF TENGRIIZM. The Oriental Studies, (71-72), 87-98. https://doi.org/10.15407/skhodoznavstvo2015.71-72.087
Article views: 82 | PDF Downloads: 37

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Genghis Khan, Great Yasa, Mamluk Sultanate, Mongolian Buddhists, Tengriizm, Turkmen Popular Wisdom

References

Бурятские пословицы и поговорки с переводом. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://sayings.ru/world/buryat/buryat.html (21.06.2015).

Вамбери А. Путешествие по Средней Азии. Изд. 2-е. Москва, 1874.

Великая Яса. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http: //www .vostlit .info/ Texts/ Dokumenty/ Mongol/ Jasa /text .phtml ?id= 4405 (26.05.2015). (I)

Великая Яса Чингисхана. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http: //aftershock .su/ ?q =node /35887 (20.05.2015). (II)

Гаджиева Н. З. Проблемы тюркской ареальной лингвистики. Среднеазиатский ареал. Москва, 1975.

Соегов М. Великая Яса Чингисхана и туркменская народная мудрость // XIX Сходознавчi читання А. Кримського. Тези доповiдей Мiжнародної наукової конференцiї (16–17 жовтня 2015 р.). Київ, 2015. (I)

Соегов М. Задолго до ‘железных’ Тамерлана и Темучина были еще Томарис и другие ‘железные леди’ (Краткое сообщение) // Тенгрианство и эпическое наследие народов Евразии: истоки и современность. Материалы V Международной научно-практической конференции (20–24 сентября 2015 г., Камчия, Болгария). София, 2015. (II)

Соегов М. Каракалпакское предание о Чингисхане, записанное в 1903 году, в свете данных “Родословного древа туркмен” и некоторых других источников // Тюрко-монгольские народы Центральной Азии: язык, этническая история и фольклор (к 100-летию со дня рождения В. М. Наделяева). Материалы Международной научной конференции (г. Кызыл, 20–23 мая 2012 г.). Абакан, 2012. (I)

Соегов М. Краткий калмыцко-туркменский словарь и некоторые соображения по алтаистике (в связи с 140-летием со дня рождения В. Л. Котвича и Г. Й. Рамстетда – знаменитых алтаистов) // Тюркология, № 5 (61). Қыркүйек-қазан / eylül-ekim. Туркестан, 2012. (II)

Соегов М. О некоторых формах появления древнего тенгрианства у современных туркмен // Тенгрианство и эпическое наследие народов Евразии: истоки и современность. IV Международная научно-практическая конференция. 9–10 октября 2013 г.). Улан-Батор, 2013.

Соегов М. Саинхановские (Батыйхановские) туркмены: к постановке вопроса, его истории и предыстории (по данным разных списков “Огузнаме” и некоторых других источников) // Вестник Калмыцкого университета, № 4. Элиста, 2012. (III)

Туркменские пословицы и поговорки. Подготовка текста, перевод и комментарии Б. А. Каррыева. 2-е изд. Ашхабад, 1980.

Федорова Л. В. Сакральное в идеологии евразийства. Авторефат диссертации... кандидата политических наук (шифр 23.00.03). Москва, 2014.

Söyegov M. Tengricilik // Türk Dünyası Tarih Kültür Dergisi Sayı: 333 Eylül Cilt: 56. İstanbul, 2014.

[Электронный ресурс]. – Режим доступа: http: //www .hrono .ru /organ /ukazatel /mamelyuki .html (25.05.2011). (I)

[Электронный ресурс]. – Режим доступа: http: //gumilevica .kulichki .net /HE2 /he2511 .htm (25.05.2011). (II)

REFERENCES

Buryatskiye poslovitsy i pogovorki s perevodom (2015), [Elektronnyy resurs], available at: http://sayings.ru/world/buryat/buryat.html (accessed 21 June 2015). (In Russian).

Vamberi A. (1874), Puteshestviye po Sredney Azii, 2nd ed., Moscow. (In Russian).

Velikaya Yasa (2015), [Elektronnyy resurs], available at: http: //www.vostlit .info/ Texts/ Dokumenty/ Mongol/ Jasa /text .phtml ?id= 4405 (accessed 26 May 2015). (I) (In Russian).

Velikaya Yasa Chingiskhana (2015), [Elektronnyy resurs], available at: http: //aftershock.su/ ?q =node /35887 (accessed 20 May 2015). (II) (In Russian).

Gadzhiyeva N. Z. (1975), Problemy tyurkskoy areal’noy lingvistiki. Sredneaziatskiy areal, Moscow. (In Russian).

Soyegov M. (2015), “Velikaya Yasa Chingiskhana i turkmenskaya narodnaya mudrost’”, in XIX Skhodoznavchi chytannya A. Kryms’koho. Tezy dopovidey Mizhnarodnoyi naukovoyi konferentsiyi (16–17 zhovtnya 2015 r.), Kyyiv. (I) (In Russian).

Soyegov M. (2015), “Zadolgo do ‘zheleznykh’ Tamerlana i Temuchina byli eshche Tomaris i drugiye ‘zheleznyye ledi’ (Kratkoye soobshcheniye)”, in Tengrianstvo i epicheskoye naslediye narodov Evrazii: istoki i sovremennost’. Materialy V Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii (20–24 sentyabrya 2015 g., Kamchiya, Bolgariya), Sofiya. (II) (In Russian).

Soyegov M. (2012), “Karakalpakskoye predaniye o Chingiskhane, zapisannoye v 1903 godu, v svete dannykh “Rodoslovnogo dreva turkmen” i nekotorykh drugikh istochnikov”, in Tyurko-mongol’skiye narody Tsentral’noy Azii: yazyk, etnicheskaya istoriya i fol’klor (k 100-letiyu so dnya rozhdeniya V. M. Nadelyayeva). Materialy Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii (g. Kyzyl, 20–23 maya 2012 g.), Abakan, (I) (In Russian).

Soyegov M. (2012), “Kratkiy kalmytsko-turkmenskiy slovar’ i nekotoryye soobrazheniya po altaistike (v svyazi s 140-letiyem so dnya rozhdeniya V. L. Kotvicha i G. Y. Ramstetda – znamenitykh altaistov)”, Tyurkologiya, No. 5 (61), Қыркүйек-қазан / eylül-ekim, Turkestan, (II) (In Russian).

Soyegov M. (2013), “O nekotorykh formakh poyavleniya drevnego tengrianstva u sovremennykh Turkmen”, in Tengrianstvo i epicheskoye naslediye narodov Evrazii: istoki i sovremennost’. IV Mezhdunarodnaya nauchno-prakticheskaya konferentsiya. 9–10 oktyabrya 2013 g.), Ulan-Bator. (In Russian).

Soyegov M. (2012), “Sainkhanovskiye (Batyykhanovskiye) turkmeny: k postanovke voprosa, ego istorii i predystorii (po dannym raznykh spiskov “Oguzname” i nekotorykh drugikh istochnikov)”, Vestnik Kalmytskogo universiteta, No. 4, Elista. (III) (In Russian).

Turkmenskiye poslovitsy i pogovorki (1980), Podgotovka teksta, perevod i kommentarii B. A. Karryyeva, 2nd ed., Ashkhabad. (In Russian).

Fedorova L. V. (2014), Sakral’noye v ideologii evraziystva, Avtorefat dissertatsii... kandidata politicheskikh nauk (shifr 23.00.03), Moscow. (In Russian).

Söyegov M. (2014), “Tengricilik”, Türk Dünyası Tarih Kültür Dergisi, Sayı: 333, Eylül Cilt: 56, İstanbul.