НОВІ ЗНАХІДКИ З ЦВИНТАРЯ ЧУФУТ-КАЛЕ (КРИМ)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  М. М. Мартин

Анотація

Історія дослідження епіграфічної спадщини караїмів Криму була пов’язана зі скандалами і обвинуваченнями у підробках з часу перших публікацій у ХІХ ст. Одразу після того, як вийшла друком книга А. Фірковича “Сефер Аввней Зіккарон” (Вільно, 1872), епітафії з цвинтарів Криму стають предметом гострої полеміки. Ознайомившись із книгою, багато знавців звинуватили А. Фірковича у підробках. Стверджувалося, що він фальсифікував дати середньовічних епітафій, використовуючи надгробки зі значно новішими написами. Для цього він перебивав літери в даті, переважно першу “хей” на “тав”, що задавнювало напис на 600 років. З іншого боку, частина істориків захищали автентичність знахідок Фірковича.
Вчені, заангажовані в цій полеміці по різні боки барикад, як, наприклад, Данило Хвольсон та Арист Кунік, пропонували використовувати караїмський календар для виявлення підробок. Ідея полягала в тому, що повна дата (з днем тижня та числом місяця), з перебитим роком, не буде збігатися з календарем. Але тільки в 1910 р., коли караїмський астроном і палкий захисник А. Фірковича Ю. Кокізов видав свій ка-раїмський календар на 2200 років, інструмент для такої перевірки став доступним.
Останні 15 років були дуже плідними в сфері караїмських студій, повною мірою це стосується також і питань кримської караїмської епіграфіки. Основний корпус епітафій досліджено, і або видано, або підготовлено до видання. Вирішені основні проблеми цієї ділянки досліджень. Однак вичерпати до кінця таку багату рудну жилу, якою є караїмські цвинтарі Криму, важко. Нові знахідки можливі, а календар Кокізова може бути застосований для перевірки дат епітафій. Зазвичай, і календар показує це чорним по білому, перевіряючи епітафії Х–ХІ ст., ми маємо справу з датами, перебитими А. Фірковичем у спосіб, описаний вище.

Як цитувати

Мартин, М. М. (2017). НОВІ ЗНАХІДКИ З ЦВИНТАРЯ ЧУФУТ-КАЛЕ (КРИМ). Сходознавство, (78), 38-56. https://doi.org/10.15407/skhodoznavstvo2017.78.038
Переглядів статті: 31 | Завантажень PDF: 18

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

А. Фіркович, надгробки, підробки, цвинтар, Чуфут-Кале, Ю. Кокізов

Посилання

Акчораклы О. Старо-Крымские надписи (по раскопкам 1928 г.) // Известия Таврического общества истории, археологии и этнографии. Т. 3. Симферополь, 1929.

Бабаликашвили Н. И. О нескольких еврейскоязычных караимских эпиграфических памятниках из Чуфут-Кале // Семитологические штудии. Тбилиси, 1986.

Гаркави А. Я. По вопросу о иудейских древностях, найденных Фирковичем в Крыму // Журнал министерства народного просвещения. Т. CXCII, № 8. Санкт-Петербург, 1877.

Донесение академиков Броссе, Куника, Вельяминова-Зер-нова о собрании рукописей и других древностей, предложенных гг. Фирковичами в продажу Императорской Публичной библиотеке. Санкт-Петербург, 1869.

[Казас И. И.] Общие заметки о караимах // Караимская жизнь. Москва, 1911. № 3–4.

Куник А. Тохтамыш и Фиркович // Записки Императорской Академии наук. Том. ХXVII (приложение № 3). Т. 3. Санкт-Петербург, 1876.

Кокизов Ю. Д. 44 надгробных памятника из Крыма с ка-раимского кладбища в Чуфут-Кале и тридцать две надписи на памятниках с особенным древним летоисчислением и календарём. Санкт-Петербург, 1910.

Кокизов Ю. Д. В защиту памяти А. Фирковича // Караимская жизнь. Москва, 1911. № 7.

Кокизов Ю. Д. Караимы: краткий исторический очерк. Санкт-Петербург, 1898.

Кокизов Ю. Д. Караимский календарь: на 2200 лет с 4001 по 6200 год по караимскому летоисчислению или с 241 по 2400 год по рождество Христово (іврит). Санкт-Петербург, 1912.

Кокизов Ю. Д. Новые доказательства против старых обвинений // Караимская жизнь. Москва, 1911. № 1.

Мартин М. М. Караїмська епіграфіка Криму: проблема календаря і верифікація пам’яток // Українська орієнталістика. № 4–5, Київ, 2010.

Фиркович А. Сефер Авнэ-Зикарон (іврит). Вильна, 1872.

Хвольсон Д. А. Сборник еврейских надписей, содержащий надписи из Крыма и надгробные надписи из иных мест в древнем еврейском квадратном шрифте. Санкт-Петербург, 1884.

Ankori, Zvi. Karaites in Byzantium: The Formative Years, 970–1100. New York, Columbia University Press, 1959. https://doi.org/10.7312/anko91724

Chvolson, D. Achtzehn hebräische Grabschriften aus der Krim // Mémoires de L’Académie Impériale des Sciences de St.-Pétersbourg. VII sér., T. IX, № 7, 1865.

Ezer M., Shapira, Dan D. Y. Babalikashvili Inscriptions // Shapira Dan D. Y. (ed.). The Tombstones of the Cemetery of the Karaite Jews in Çufut-Qualʿeh (the Crimea). Report of the Ben-Zvi Institute Expedition (Hebr). Jerusalem, 2008.

Ezer M. Some Unique Tombstones and Inscriptions // Shapira Dan D. Y. (ed.). The Tombstones of the Cemetery of the Karaite Jews in Çufut-Qualʿeh (the Crimea). Report of the Ben-Zvi Institute Expedition (Hebr). Jerusalem, 2008.

Ezer M. The Gematria Dates on the Crimea Karaite Tombstone Inscriptions // Shapira Dan D. Y., Lasker D. J. (ed.). Eastern European Karaites in the Last Generations (Hebr). Jerusalem, 2011.

Fedorchuk A. New findings relating to Hebrew epigraphic sources from the Crimea, with an appendix on the readings in king Joseph’s letter // The world of the Khazars. Leiden, 2007. https://doi.org/10.1163/ej.9789004160422.i-460.20

Fedorchuk A., Shapira, Dan D. Y. The Tombstone Inscriptions NN 1–326 from the Book Avnei Zikkaron by Avraham Firkowicz According to their Authentic Texts and with their Real Dates: Preliminary Publications // Shapira D. D. Y., Lasker D. J. (ed.). Eastern European Karaites in the Last Generations (Hebr). Jerusalem, 2011.

Harkavy A. Altjudische Denkmaler aus der Krim, mitgeteilt von Abram Firkowitsch // Mémories de l’Académie Impériale des scien-ces de St.-Pétersbоurg. VII série. T. XXIV, No. 1. St.-Petersbоurg, 1876.

Philip E. Miller Karaite separatism in nineteen-century Russia: Josef Solomon Lutski’s Epistle of Israel’s Deliverence. Cincinatty, 1993.

Magdi, Shamuel. The Karaite Calendar: Sanctification of the New Moon by Sighting // Polliack, Meira Riva (ed) Karaite Judaism: A Guide to Its History and Literary Source. Leiden – Boston, 2003. https://doi.org/10.1163/9789004294264_026

Shapira, Dan D. Y. Chwolsson, Firkowicz, and their Inscriptions // Shapira Dan D. Y. (ed.). The Tombstones of the Cemetery of the Karaite Jews in Çufut-Qualʿeh (the Crimea). Report of the Ben-Zvi Institute Expedition (Hebr). Jerusalem, 2008.

REFERENCES

Akchorakly O. (1929), “Staro-Krymskiye nadpisi (po raskopkam 1928 g.)”, Izvestiya Tavricheskogo obshchestva istorii, arkheologii i etnografii, V. 3, pp. 152–160. (In Russian).

Babalikashvili N. I. (1986), “O neskolkikh evreyskoyazychnykh karaimskikh epigraficheskikh pamyatnikakh iz Chufut-Kale”, Semitologicheskiye shtudii, V. 3, pp. 5–12. (In Russian).

Garkavi A. Ya. (1877), “Po voprosu o iudeyskikh drevnostyakh, naydennykh Firkovichem v Krymu”, Zhurnal ministerstva narodnogo prosveshcheniya, V. CXCII, No. 8, pp. 98–121. (In Russian).

Doneseniye akademikov Brosse, Kunika, Veliaminova-Zernova o sobranii rukopisey i drugikh drevnostey, predlozhennіkh gg. Firkovichami v prodazhu Imperatorskoy Publichnoy biblioteke, (1869). (In Russian).

[Kazas I. I.] (1911), “Obshchiye zametki o karaimakh”, Karaimskaya zhizn, № 3–4, pp. 37–71. (In Russian).

Kunik A. (1876), “Tokhtamysh i Firkovich”, Zapiski Imperatorskoy Akademii nauk, No. XXVII (add. № 3), V. 3, pp. 5–32. (In Russian).

Kokizov Yu. D. (1910), 44 nadgrobnykh pamyatnika iz Kryma s karaimskogo kladbishcha v Chufut-Kale i tridtsat dve nadpisi na pamyatnikakh s osobennym drevnim letoischisleniyem i kalendarem, Sankt-Peterburg. (In Russian).

Kokizov Yu. D. (1911), “V zashchitu pamyati A. Firkovicha”, Karaimskaya zhizn, № 7, pp. 52–62. (In Russian).

Kokizov. Yu. D. (1898), Karaimy: kratkiy istoricheskiy ocherk. Balashov&C, Sankt-Peterburg. (In Russian).

Kokizov Yu. D. (1912), Karaimskiy kalendar: na 2200 let s 4001 po 6200 god po karaimskomu letoischisleniyu ili s 241 po 2400 god po rozhdestvo Khristovo. Lurje I., Sankt-Peterburg. (In Russian).

Kokizov Yu. D. (1911), “Novyye dokazatelstva protiv starykh obvineniy”, Karaimskaya zhizn, № 1, pp. 40–53. (In Russian).

Martyn M. M. (2010), “Karaimska epihrafika Krymu: problema kalendaria i veryfikatsiia pamiatok”, Ukrainska oriientalistyka, № 4–5, pp. 232–247. (In Ukrainian).

Firkovich A. (1872), Sefer Avne-Zikaron, Fin&Rosenkranz,Vilna. (In Hebrew).

Khvolson D. A. (1884), Sbornik evreyskikh nadpisey soderzhashchiy nadpisi iz Kryma i nadgrobnyye nadpisi iz inykh mest v drevnem evreyskom kvadratnom shrifte. Sankt-Peterburg. (In Russian).

Ankori, Zvi (1959), Karaites in Byzantium: The Formative Years, 970–1100. Columbia University Press, New York. https://doi.org/10.7312/anko91724

Chvolson D. (1865), “Achtzehn hebräische Grabschriften aus der Krim”, Mémoires de L’Académie Impériale des Sciences de St.-Pétersbourg, VII sér., T. IX, № 7. (In German).

Ezer M. and Shapira Dan D. Y. (2008), “Babalikashvili Inscriptions”, The Tombstones of the Cemetery of the Karaite Jews in Çufut-Qualʿeh (the Crimea). Report of the Ben-Zvi Institute Expedition, Ben-Zvi Institute, Jerusalem, pp. 182–188. (In Hebrew).

Ezer M. (2008), “Some Unique Tombstones and Inscriptions”, The Tombstones of the Cemetery of the Karaite Jews in Çufut-Qualʿeh (the Crimea). Report of the Ben-Zvi Institute Expedition, Ben-Zvi Institute, Jerusalem, pp. 144–157. (In Hebrew).

Ezer M. (2011), “The Gematria dates on the Crimea Karaite Tombstone Inscriptions”, Eastern European Karaites in the Last Gene-rations, Ben-Zvi Institute, Jerusalem, 2011, pp. 89–96. (In Hebrew).

Fedorchuk A. (2007), “New findings relating to Hebrew epigraphic sources from the Crimea, with an appendix on the readings in king Joseph’s letter”, The world of the Khazars, Brill, Leiden, pp. 109–122. https://doi.org/10.1163/ej.9789004160422.i-460.20

Fedorchuk A. and Shapira, Dan D. Y. (2011), “The Tombstone Inscriptions NN 1–326 from the Book Avnei Zikkaron by Avraham Firkowicz According to their Authentic Texts and with their Real Dates: Preliminary Publications”, Eastern European Karaites in the Last Generations, Ben-Zvi Institute, Jerusalem, 2011, pp. 36–82. (In Hebrew).

Harkavy A. (1876), “Altjudische Denkmaler aus der Krim, mitgeteilt von Abram Firkowitsch”, Mémories de l’Académie Impériale des sciences de St.-Pétersbоurg, VII série, T. XXIV, N 1.

Philip E. Miller (1993), Karaite separatism in nineteen-century Russia: Josef Solomon Lutski’s Epistle of Israel’s Deliverence, Jewish Theological Seminary, Cincinatty.

Magdi, Shamuel (2003). “The Karaite Calendar: Sanctification of the New Moon by Sighting”, Karaite Judaism: A Guide to Its History and Literary Source, Brill, Leiden – Boston, pp. 591–629. https://doi.org/10.1163/9789004294264_026

Shapira, Dan D. Y. (2008), ”Chwolsson, Firkowicz, and their Inscriptions”, The Tombstones of the Cemetery of the Karaite Jews in Çufut-Qualʿeh (the Crimea), Report of the Ben-Zvi Institute Expedition, Ben-Zvi Institute, Jerusalem, pp. 313–338. (In Hebrew).