ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМ ЖІНОЧОЇ ОСВІТИ В ОКРУЗІ МАДРАС (1880–1910-ТІ РР.)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  М. М. Усольцева

Анотація

У статті аналізуються основні підходи до вирішення проблем жіночої освіти в окрузі Мадрас у 1880–1910-х рр., що представлені діяльністю організацій “Брахмо Самадж”, “Теософське товариство” та місіонерських організацій. Порівнюються ідеології та результати діяльності цих реформістських організацій у питанні освіти. У статті розглядається малодосліджене питання – за яких умов жінка у зазначений період потрапляє у публічний простір, і яке значення у цьому процесі відіграє освіта. Кожен підхід експлуатує вікторіанську концепцію “відокремлених сфер”, де жінкам відведена домашня сфера, на противагу чоловічій сфері, публічній. В усіх трьох підходах до вирішення проблем жіночої освіти проявляється спільна мета – реформування суспільства через реконструювання інституту сім’ї, де жінка виступає у якості медіума й зберігача моральних цінностей дому та цивілізації і несе відповідальність за майбутні покоління. Проте, незважаючи на спільне ідеологічне підґрунтя, кожен підхід породжує нові, часто неочікувані соціальні ролі для жінки, що підривають кордони “відокремлених сфер”.

Як цитувати

Усольцева, М. М. (2013). ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМ ЖІНОЧОЇ ОСВІТИ В ОКРУЗІ МАДРАС (1880–1910-ТІ РР.). Сходознавство, (64), 140-159. https://doi.org/10.15407/skhodoznavstvo2013.64.140
Переглядів статті: 9 | Завантажень PDF: 6

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

вирішення проблем, жіночої освіти, округ Мадрас (1880–1910-ті рр.), Основні підходи

Посилання

Anjaneyulu D. Builders of Modern India: Kandukuri Veeresalingam. New-Delhi, 1976.

Besant A. The Story of the Great War. Some Lessons from the Mahabharata. London, 1899.

Besant A. Shri Rama Chandra: the Ideal King. Some Lessons from the Ramayana. Benares, London, 1905.

Besant A. The Changing World and Lectures to Theosophical Students. London, 1910.

Besant A. An Autobiography. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://archive.org/stream/anniebesantautob00besaiala#page/n7/mode/2up

Census of India, 1901. Madras, 1902.

Census of India, 1911. Vol. XII. Madras. Madras, 1912.

Census of India in Analysis and Criticism. Madras, 1914.

Chaganti A. Dr. Annie Besant and Her Contribution to Society and Politics: 1893–1933. Hyderabad, 1996.

Chakravarti U. Conceptualizing Brahmanical Purity in Early India: Gender, Caste, Class and State // Economic and Political Weekly. Vol. 28, No.14, 1993.

Evolution of Mrs. Besant: Life and Public Activities. Justice Printing Works. Madras, 1914.

Flood G. The Tantric Body: the Secret Tradition of Hindu Religion. London, 2006.

Hunter W. Report of the Indian Education Commission, 1881–1882. Calcutta, 1883.

Kannabiran K. Gender and Changing Social Values in Hinduism // Contemporary Hinduism: Ritual, Culture, and Practice. Oxford, 2004.

Kent E. Tamil Bible Women and the Zenana Missions of Colonial South India // History of Religions. Vol. 39, No. 2: Christianity in India. 1999.

Kent E. F. Converting women: gender and Protestant Christianity in colonial South India. New York, 2004.

Mantena R. S. Vernacular Publics and Political Modernity: Language and Progress in Colonial South India // Modern Asian Studies. Vol. 47, Issue 05, 2013.

Mosse D. Responding to Subordination: The Politics of Identity Change Among South Indian Untouchable Castes // Identity and Affect: Experiences of Identity in a Globalising World. London, 1999.

Progress of Education in India. Vol. I. 1917–1922. Calcutta, 1923.

Ramalakshmi P. Reform Movement in Godavari District (1878–1939). An Attempt To-Wards Social Justice. Ramachandrapuram, 1995.

Rani S. Women’s Worlds in the Novels of Kandukuri and Gilman. Comparative Literature and Culture. Purdue University Press, 2012.

Reddy I. Social Reform Movements in Andhra (1920–1947). Hyderabad, 1998.

Rice H. Native Life in South India. Madras, 1891.

Sharrock J. South Indian Missions. Westminster, 1910.

Shreenivas M. Emotion, Identity, and the Female Subject: Tamil Women’s Magazines in Colonial India, 1890–1940 // Journal of Women’s History. Vol. 14, No. 4, 2003.

Suguna B. Women’s Movements. New-Delhi, 2009.

Westcott A. Our Oldest Indian Mission: a Brief History of the Vepery (Madras) Mission / Madras Diocesan Committee of the Society for Promoting Christian Knowledge, 1897.

REFERENCES

Anjaneyulu D. (1976), Builders of Modern India: Kandukuri Veeresalingam, New-Delhi.

Besant A. (1899), The Story of the Great War. Some Lessons from the Mahabharata, London.

Besant A. (1905), Shri Rama Chandra: the Ideal King. Some Lessons from the Ramayana, Benares, London.

Besant A. (1910), The Changing World and Lectures to Theosophical Students, London.

Besant A., An Autobiography, available at: http://archive.org/stream/anniebesantautob00besaiala#page/n7/mode/2up

Census of India, 1901 (1902), Madras.

Census of India, 1911 (1912), Vol. XII, Madras, Madras.

Census of India in Analysis and Criticism (1914), Madras.

Chaganti A. (1996), Dr. Annie Besant and Her Contribution to Society and Politics: 1893–1933, Hyderabad.

Chakravarti U. (1993), “Conceptualizing Brahmanical Purity in Early India: Gender, Caste, Class and State”, in Economic and Political Weekly, Vol. 28, No.14.

Evolution of Mrs. Besant: Life and Public Activities (1914), Justice Printing Works, Madras.

Flood G. (2006), The Tantric Body: the Secret Tradition of Hindu Religion, London. https://doi.org/10.5040/9780755626304

Hunter W. (1883), Report of the Indian Education Commission, 1881–1882, Calcutta.

Kannabiran K. (2004), “Gender and Changing Social Values in Hinduism”, in Contemporary Hinduism: Ritual, Culture, and Practice, Oxford.

Kent E. (1999), “Tamil Bible Women and the Zenana Missions of Colonial South India”, History of Religions, Vol. 39, No. 2, Christianity in India. https://doi.org/10.1086/463584

Kent E. F. (2004), Converting women: gender and Protestant Christianity in colonial South India, New York.

Mantena R. S. (2013), “Vernacular Publics and Political Modernity: Language and Progress in Colonial South India”, in Modern Asian Studies, Vol. 47, Issue 05. https://doi.org/10.1017/S0026749X12000212

Mosse D. (1999), “Responding to Subordination: The Politics of Identity Change Among South Indian Untouchable Castes”, in Identity and Affect: Experiences of Identity in a Globalising World, London.

Progress of Education in India (1923), Vol. I, 1917–1922, Calcutta.

Ramalakshmi P. (1995), Reform Movement in Godavari District (1878–1939). An Attempt To-Wards Social Justice, Ramachandrapuram.

Rani S. (2012), Women’s Worlds in the Novels of Kandukuri and Gilman. Comparative Literature and Culture, Purdue University Press. https://doi.org/10.7771/1481-4374.1963

Reddy I. (1998), Social Reform Movements in Andhra (1920–1947), Hyderabad.

Rice H. (1891), Native Life in South India, Madras.

Sharrock J. (1910), South Indian Missions, Westminster.

Shreenivas M. (2003), “Emotion, Identity, and the Female Subject: Tamil Women’s Magazines in Colonial India, 1890–1940”, Journal of Women’s History, Vol. 14, No. 4. https://doi.org/10.1353/jowh.2003.0016

Suguna B. (2009), Women’s Movements, New-Delhi.

Westcott A. (1897), Our Oldest Indian Mission: a Brief History of the Vepery (Madras) Mission, Madras Diocesan Committee of the Society for Promoting Christian Knowledge.