ДАВНЬОМЕСОПОТАМСЬКІ ЦИЛІНДРИЧНІ ПЕЧАТКИ З МУЗЕЮ ІСТОРИЧНИХ КОШТОВНОСТЕЙ УКРАЇНИ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  А. В. Лассен

  Я. Я. де Ріддер

  Є. О. Величко

Анотація

Музей історичних коштовностей України зберігає п’ять циліндричних печаток із халцедону, які були вилучені на митниці в кінці 1990-х – на початку 2000-х рр. Циліндричні печатки є важливим об’єктом давньомесопотамської культури, оскільки їх намотували на глиняні таблички для ратифікації. Водночас на них були вирізані зображення з мотивами з релігії та повсякденного життя. Печатки з України дають цікавий огляд майже трьохтисячолітньої практики запечатування в Стародавній Месопотамії. Однією з найпоширеніших тем печаток є сцена посвячення, яка зображує людину, що стоїть на чолі з богинею перед сидячим божеством. На трьох печатках з Музею історичних коштовностей України зображено варіанти цієї сцени, хоча дві з них виконані грубо і мають сумнівну достовірність. Здається, вони імітують шумерський стиль Ура III. Приклади гліптичного мистецтва цього періоду можна знайти в колекції Інституту рукопису Національної бібліотеки імені В. І. Вернадського в Києві, де зберігаються три шумерські таблички Ура III з відбитками на циліндричних печатках. Третя печатка зі сценою посвячення з музею датується Старовавилонським періодом і примітна демоном Угаллу, який зображений перевернутим. Одна печатка з колекції зображує відрубані людські голови серед гілочок у квітковому мотиві. Остання печатка, яку слід обговорити, датується часом Новоассирійської імперії 1-го тисячоліття до н. е. і атрибутується за зображенням Ламассу – крилатого бика з людською головою. У цьому дослідженні представлений каталог печаток, що зберігаються в музеї, з коротким вступом до практики опечатування та її термінології автентичними мовами на Стародавньому Близькому Сході.

Як цитувати

Лассен, А. В., де Ріддер, Я. Я., & Величко, Є. О. (2021). ДАВНЬОМЕСОПОТАМСЬКІ ЦИЛІНДРИЧНІ ПЕЧАТКИ З МУЗЕЮ ІСТОРИЧНИХ КОШТОВНОСТЕЙ УКРАЇНИ. Сходознавство, (88), 171-182. https://doi.org/10.15407/skhodoznavstvo2021.88.171
Переглядів статті: 53 | Завантажень PDF: 23

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

Месопотамія, Шумер, Вавилон, Сирія, Ур III, циліндричні печатки, мистецтво гліптики, іконопис, Ламассу, Угаллу

Посилання

Black J. and Green A. (1998), Gods, Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia: An Illustrated Dictionary, Illustrations by Tessa Rickards, 2nd ed., British Museum Press, London.

Collon D. (2005), First Impressions: Cylinder Seals in the Ancient Near East, 2nd rev. ed., British Museum Press, London.

de Ridder J. J. and Zomer E. (in print), “Ur III Texts in The Vernadsky National Library of Ukraine”, Revue d’Assyriologie et d’Archéologie Orientale, T. 115.

Green D. (1988), “A Note on the ‘Lion-Demon’ ”, in Iraq, Vol. 50, pp. 167–8. https://doi.org/10.2307/4200290

van de Mieroop M. (2015), A History of the Ancient Near East ca. 3000–323 BC, 3rd ed., Wiley Blackwell, Malden.

Teissier B. (1996), Egyptian Iconography on Syro-Palestinian Cylinder Seals of the Middle Bronze Age, Fribourg University Press, Fribourg.

Turayev B. (1900), ”O dvukh klinopisnyh tablichkakh Muzeya Tserkovno-Arkheoloricheskharo Obshchestva pri Kievskoy Dukhovnoy Akademii”, Zapiski Vostochnago Otdelenіya Imperatorskago Russkago Arkheologicheskago Obshchestva, T. 13, pp. 8–14. (In Russian).

Wiggermann F. A. M. (2007). “Some Demons of Time and their Functions in Mesopotamian Iconography”, in B. Groneberg, and H. Spieckermann (eds), Die Welt der Götterbilder, ein Beihefte zur Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft, Walter de Gruyter, Berlin and New York, pp. 102–16.

REFERENCES

Black J. and Green A. (1998), Gods, Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia: An Illustrated Dictionary, Illustrations by Tessa Rickards, 2nd ed., British Museum Press, London.

Collon D. (2005), First Impressions: Cylinder Seals in the Ancient Near East, 2nd rev. ed., British Museum Press, London.

de Ridder J. J. and Zomer E. (in print), “Ur III Texts in The Vernadsky National Library of Ukraine”, Revue d’Assyriologie et d’Archéologie Orientale, T. 115.

Green D. (1988), “A Note on the ‘Lion-Demon’ ”, in Iraq, Vol. 50, pp. 167–8. https://doi.org/10.2307/4200290

van de Mieroop M. (2015), A History of the Ancient Near East ca. 3000–323 BC, 3rd ed., Wiley Blackwell, Malden.

Teissier B. (1996), Egyptian Iconography on Syro-Palestinian Cylinder Seals of the Middle Bronze Age, Fribourg University Press, Fribourg.

Turayev B. (1900), ”O dvukh klinopisnyh tablichkakh Muzeya Tserkovno-Arkheoloricheskharo Obshchestva pri Kievskoy Dukhovnoy Akademii”, Zapiski Vostochnago Otdelenіya Imperatorskago Russkago Arkheologicheskago Obshchestva, T. 13, pp. 8–14. (In Russian).

Wiggermann F. A. M. (2007). “Some Demons of Time and their Functions in Mesopotamian Iconography”, in B. Groneberg, and H. Spieckermann (eds), Die Welt der Götterbilder, ein Beihefte zur Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft, Walter de Gruyter, Berlin and New York, pp. 102–16.